Thursday, January 22, 2009

No 1 & 3... iye ke?

Orang tua2 selalu cakap anak no. 1 & no. 3 takleh berdekat, ye ke?? hmmm.... sebenarnya mmg ada kebenarannya... based on my experience in my own family le... org lain tak tau ler pulakkan..



citer lama : hero & heroin citer ni... my sis (baju pink) & my bro (bawah)..




Contoh lama ialah kakak ngan adik (kakak no. 1, adik no. 3)... mmg tak boleh berdekat... dulu masa kecik2 duduk dlm kete/ghumah bersama pun mesti gaduh punye...mula2 derang cuit2 dulu.... pastu pukul2 sket... pastu balas2 mulut, bila dah berlawan mulut ni paham2 je ler, lidah kan tajam.... pastu gaduh le... pung pang pung pang...... confirm... mmg all the time camtu... gaduh bukan sket2 tapi mcm wrestling dlm tv tu...

my sis tu mmg lasak orangnya... cuma lepas dah kawin baru terserlah kewanitaannya... dulu mak aiii mmg ganas tu cam lelaki.. hehehe... (habis le kalau dia baca ni..).. nk wat camne dua2 taknak mengalah... selalunya pergaduhan akan terlerai bila salah sorang nangis... kahkahkah... lawak le bila ingat2 balik... tapi bukan gaduh sampai luka2 & lebam2 or masuk spital.. ni gaduh adik beradik jer.. paham2 je lah camne rupanya...ala2 gaduh manja gitu..





tengok le tu time makan pun boleh main siku2 lagi... ibu ni pun jadik mangsa buli gak dulu..opah dulu tu asyik menjerit je kojenya tau.. tapi tu zaman dulu, skrg jerit gak tapi ngan my 3 Abdul le...



Contoh baru ialah my kids saper lagi kan... haziq & aariz (no. 1 & 3)... wahhh itu budak kecik skrg dah pandai gaduh tu... umur baru setahun jagung tapi dah pandai balas balik... bukan balas mulut ler sbb dia pun cakap pun tak proper lagi kan.. dia lawan pakai apa yg dia mampu le...contohnya skrg dia dah pandai kuis ngan kaki (belum tahap menendang lg) tu kalau abg dia buat something yg boleh menaikkan kemarahan dia... contoh cam rampas barang dia, usik mainan dia... haaa mmg kena le..
Paling extreme dia buat ialah tarik rambut bila haziq tak sedar..kira macam pukul curi le ... lawak tul aariz ni... tapi mmg ingatkan dia tak baik buat abg camtu... kena ajar dari kecik ni nanti kalau buat depan org ramai org ingat kita tak ajar anak pulak kan...


citer baru : haziq & aariz


Tapi org2 tua cakap anak2 yg masa kecik suka bergaduh bila dah besar jadik rapat... betul jugak... contoh my siblings ler... sumer sangat rapat...masa kecik tak boleh berdekat... asyik nk bercuit bergaduh je.. bila kumpul ramai2 citer balik kisah dulu2 sumer mesti gelak balik... sound so silly at that time..



harap2 my kids pun akan jadik camtu ler... tapi kalau boleh jgn ler hari2 gaduh... penin pala abah ngan ibu ni...

















4 comments:

khai said...

entahlah Ina, aku tgok anak2 aku sama jer tak kira no. 1 ker, no. 2 ker, pantang tercuit skit mula start perang mulut pastu diikuti aksi kasar dia...maybe sbb baby hariz tu kecik lagi ..so time dia blum sampai lagi..

kalau diimbas2 semula kan..aku adik beradik masa kecik & remaja, ok jer cuma ngan abg aku..aku ader abg sorang & ngan sorang tu jer aku dok selalu bertekak sampai bole bertumbuk2 muka..hebat tak aku? kerek tul abg aku masa tu, dia dok jaga aku..kan akak dulu luar biasa skit perangai..

tp sejak masing2 dah kawin & ader family sendiri..semakin rapat lah silaturahim dia..alhamdullilah

Anonymous said...

betul tu khai, masa kecik tu bila depa gaduh mcm nak berbunuh pun ader.. sumer tengah naik minyak... tapi skrg mcm isi ngan kuku..

biaser ler bebudak... ader ke budak adik beradik x gaduh? kalau ader tu mmg x normal le... kalau depa x penah gaduh mesti nanti x mesra kan??

baby hariz tu nanti dia join the group ler.. dia pun mesti nk tunjuk skill gaduh dia satu hari nanti... tunggu ler, mau gugur rambut mak dia tu..

aziezd said...

aku rasa sama je...coz anak2 aku pun mcm anak2 Khai gak..pantang tercuit memang lah start perang...kalau x de yg menangis x sah...& mula lah aku nie bising...he..he...nak buat camne dah nama pun bebudak...kalau x bising mcm tu rasa sunyi lah pulak..lagi2 bila diorg cuti di rumah mak aku...rindu pulak suara mrk...

Anonymous said...

tul tu zie, bila umah gamat tu yg ceria tu, kalau tak gaduh sunyi je rasernya cam something wrong le pulak.. lgpun mmg fitrah budak2 mcm tu kot..